הרשמה לכיתה ז' לשנת הלימודים תשפ"א – לחצו כאן

 

28/3/2020

שיחת משפחה בימי קורונה

בימי שגרה יש משפחות שמקיימות אחת לכמה זמן שיחת משפחה.

מהי שיחת משפחה ואיך היא יכולה לסייע לנו להתמודד ולהתפתח בימים אלו?

שיחת משפחה נועדה לאפשר לבני המשפחה לשוחח על מה שמעסיק אותם, לתקשר טוב יותר ביניהם ובכך להעלות את איכות החיים במשפחה.

בימי שגרה היה צורך למצוא זמן שבו כל בני המשפחה פנויים לשבת ביחד, ללא הפרעות. משימה לא פשוטה מאחר שלכולם יש עיסוקים והתחייבויות.

בימי קורונה זה הכי פשוט כי כולם נמצאים בבית כל הזמן. אז מגדירים זמן לשבת ביחד, מתפנים מכל עיסוקי הבית ומשתיקים טלפונים.

ומי מנהל את השיחה? ההורים בדרך-כלל. אלא אם רוצים להעצים את אחד הילדים הבוגרים ונותנים לו לנהל את השיחה. ואם ההורים – שווה לחשוב מי מהם ואם מחליפים תפקיד.

ואיך מתנהלת השיחה? ראשית כדאי לקבוע כללי שיחה. אפשר שההורים יגדירו את הכללים ואפשר להזמין את הילדים בשאלה: "איזה כללי שיחה יעזרו לנו לנהל את השיחה בצורה הטובה ביותר"? כדאי לשמור על מספר כללים בסיסיים:

  • כשאחד מדבר – האחרים מקשיבים.
  • תגובות האחרים – התעניינות והקשבה – הבעת דעה בהמשך.
  • הימנעות משיפוט וביקורת ככל האפשר.

(הדיון על הכללים לא מבטיח שהם יישמרו במלואם אבל יכול לסייע לנהל שיחה טובה יותר בגלל המודעות לכללים).

לאחר הגדרת הכללים ההורה מגדיר את נושא השיחה, מיוזמתו או לאחר הזמנה של בני המשפחה להעלות נושאים. מהם הנושאים האפשריים לשיחה?

  • שיחה על המצב – הזמנה לשתף ברגשות, מחשבות, שאלות ודאגות.

בשיחה זו ההקשבה ואמפטיה הם מרכיבים חשובים ביותר. זו ההזדמנות לדבר מהי הקשבה טובה ומהי אמפטיה.

  • ניהול שגרת הבית – מהן המטלות ומי אחראי להם. – הצעה לדיון בנושא – הגדרה של רשימת המטלות והזמנה של בני הבית לומר מה מתאים להם לבצע ואז שיבוץ לתקופה מסוימת ובשיחה לאחר מכן לשתף, מה עבד , מה לא ואיך משתפרים.
  • איך מסתדרים ביחד – עם כמה שפחות מריבות ומתחים. הזדמנות לעבד קונפליקטים , להבין את הצרכים והרגשות של כל אחד במצבי עימות ולמצוא דרכים להסתדר טוב יותר. רעיונות לפעילות משותפת, חלוקת אחריות בקשר בין אחים, מי מלווה את מי במטלות לימודיות ומשחקיות.

על כל אחד מהנושאים הללו נכתוב בפירוט בהמשך.

 

באיחולי בריאות וצמיחה

צוות השרות הפסיכולוגי – עירית כרמיאל

18/3/2020

מחשבות על קורונה , הורים וילדים בבית

בתקופה זו של קורונה, בידוד וחל"ת יש מקום לשאול את עצמנו -"מה ילדינו צריכים מאתנו?"

והנה מספר מחשבות כתשובה לשאלה זו:

  • שנרגיע אותם: שנספר להם את האמת, בלי להגזים ובלי להסתיר, מידע שמותאם לגילם , נענה על שאלותיהם ונחשוב ביחד מה עושים כדי לשמור על בריאותינו.
  • שנלווה אותם בפעילות היום יום: ניצור מסגרת של סדר יום, לא נוקשה מדי עם איזון נכון בין לימודים של "למידה מרחוק" ופעילות פנאי וכף. שלא נלחיץ אותם ולא נלחץ (הורה לחוץ מפחית מתחושת הביטחון שהילד זקוק לו).
  • שנקשיב להם ונהיה איתם: לרגשותיהם, לצרכיהם ולציפיותיהם מאתנו. שנאפשר להם לומר מה מרגיע אותם ומה מחזק אותם.

הורה יקר. בתקופה מאתגרת זו יש גם הזדמנויות לגדילה והתפתחות של הילדים בהיבטים של עצמאות ואחריות ושל תקשורת ושיתוף פעולה בתוך המשפחה. זאת בזכות העובדה שאנו נמצאים יותר זמן ביחד עם ילדינו ויש לנו יותר זמן פנוי בתוך הבית. בימים הקרובים נתייחס לדרכים שבהם אנו יכולים לנצל את המצב לטובתנו בנקודות שצוינו: פיתוח אחריות ועצמאות, שתוף פעולה ותקשורת במשפחה, התמודדות עם קונפליקטים ויחסים בין אחים.

ונקודה נוספת חשובה: זה בסדר לטעות והכי טבעי במצבנו. כי יש יותר מצבים להחלטות מול הילדים. הורה אשם הוא הורה יותר חרד. והם צריכים אותנו רגועים ככל האפשר.

בימי שגרה אנו בשרות הפסיכולוגי מלווים אתכם דרך מסגרות החינוך-בתי הספר וגני הילדים. בתקופה זו אנו זמינים לכם טלפונית במידה שתזדקקו לייעוץ, הדרכה והקשבה.

מספרי הטלפון במשרדנו: 04-9988548,  04-9083252

בברכת בריאות והתמודדות

 

עוד כהן משה – מנהל השרות הפסיכולוגי וצוות השרות הפסיכולוגי.

 

עדכונים – חינוך – 17/3/2020

  1. ההתנסויות בלמידה מרחוק החלו בכל בתי הספר. אנחנו מלאי הערכה לצוותים החינוכיים שנרתמו לעשיה באופן מיידי ומהיר.
  2. התבצעה פניה לגיוס מחשבים לתלמידים שאין להם אמצעים טכנולוגים מתאימים בבית.
  3. איסוף ציוד מבתי הספר – מידע רלוונטי הועבר להורים ישירות ממוסדות הלימודים.
  4. השירות הפסיכולוגי – השפ"ח – זמין לפניות של הורי תלמידים מהחינוך המיוחד. ניתן להתקשר ל 04-9083252. במידה ואין מענה ניתן לפנות למוקד 106.
  5. בגיל הרך נערכנו לבקרה מרחוק על מצבם של התלמידים. קישורים לפעילויות הפגה וקשר עם ההורים מבוצעים על ידי צוותי החינוך.
  6. מחלקת החינוך המיוחד ממשיכה לבצע את ועדות הזכאות לשנה הבאה במתכונת מיוחדת. במקביל, אנחנו נערכים לשמירה על קשר עם המשפחות והתלמידים. פנינו ונמשיך לפנות למשרדי הממשלה הרלוונטים בכדי שנקבל אישור למתן מענה בבתים לתלמידים הזקוקים לסיוע. בשלב זה אין אישור לכך.
  7. מחלקת הנוער מקימה יחד עם מנהיגות הנוער העירונית במת מפגש צעירה באפליקציות השונות. הבמה תאפשר ביטוי לכוחות היצירה ולשיתוף בחוויות של בני נוער מהעיר. במקביל, אנחנו מכינים במה להתנדבויות של מדריכי תנועות הנוער ומדריכים שיעזרו במקרים של פניות שניתן לענות עליהן ברשת.
  8. צוות הקב"סים נערך לליווי מרחוק של כלל תלמידי העיר מתוך כוונה לקבל דיווח מהיר על כל קושי בתפקוד היום יומי ותיווך לגורמים הרלוונטים.
  9. למרות מצב החירום אנחנו ממשיכים בתהליכי הרישום והשיבוץ לשנת הלימודים הבאה. בימים הקרובים יתחיל הרישום לכיתות ז'. הרישום יבוצע במתכונת זהה לרישום לכיתות א' – דרך רשת האינטרנט.

אנו מבקשים מההורים לקיים שיח רציף עם הצוות החינוכי שעומד לרשותכם גם בימים אלה.

ילדות וילדים עסוקים ופעילים הם הדרך הטובה ביותר לעבור את המציאות שאיתה אנחנו מתמודדים. כמו כן, מעורבותכם הגדולה נדרשת על מנת למנוע התכנסויות של ילדים ובני נוער ועל מנת להרחיק את הצעירים שלנו מפעילויות מסוכנות בשעות היום והלילה.

 

נמשיך לעדכן אתכם ההורים בכל דבר חשוב